Uradni list RS, ąt. 62/94, 13/98-odločba US, 1/99, 24/99-odločba US, 70/2000

 

 

Z A K O N

O POLITIČNIH STRANKAH



I. SPLO©NE DOLOČBE

1. člen

Politična stranka (v nadaljnjem besedilu: stranka), je zdruĞenje drĞavljank in drĞavljanov, ki uresničujejo svoje politične cilje, sprejete v programu stranke, z demokratičnim oblikovanjem politične volje drĞavljank in drĞavljanov in s predlaganjem kandidatk oziroma kandidatov na volitvah v drĞavni zbor, za predsednico oziroma predsednika republike ter v organe lokalnih skupnosti.

 

2. člen

Stranka deluje javno.

Javnost delovanja stranke se praviloma zagotavlja z obveąčanjem javnosti o delovanju stranke.

Finančno in materialno poslovanje stranke mora biti javno.

 

3. člen

V Republiki Sloveniji ne sme delovati stranka, ki ni registrirana v skladu z določbami tega zakona ali stranka, ki ima sedeĞ v tujini.

Stranka ne sme delovati oziroma ustanavljati svojih organizacijskih oblik v gospodarskih druÄžbah, v zavodih in drugih organizacijah ter v drÄžavnih organih.

Stranka ne sme delovati kot vojaąko ali kot oboroľeno zdruľenje in je v ta namen ni dopustno ustanoviti.

 

II. USTANOVITEV IN REGISTRACIJA STRANKE

4. člen

Stranko lahko ustanovi najmanj 200 polnoletnih drľavljank in drľavljanov Republike Slovenije, ki podpiąejo izjavo o ustanovitvi stranke (v nadaljnjem besedilu: ustanovna izjava).

Ustanovitelj stranke ne sme biti oseba, ki ji je odvzeta poslovna sposobnost.

 

5. člen

Z ustanovno izjavo ustanovitelj izjavi svojo voljo o ustanovitvi stranke.

V ustanovno izjavo ustanovitelj vpiąe:
- ime in priimek,
- podatke o datumu rojstva,
- drÄžavljanstvo,
- stalno oziroma začasno prebivaliąče,
- ime, skrająano ime in kratico imena stranke,
- izjavo, da sprejema statut stranke in njen program.

Podpis ustanovitelja na ustanovni izjavi mora biti overjen pri pri notarju.

 

6. člen

Članica oziroma član stranke lahko postane drľavljanka oziroma drľavljan, ki podpiąe pristopno izjavo o članstvu v stranki, ob pogojih, ki jih določa ta zakon oziroma statut stranke.

V pristopni izjavi drľavljanka oziroma drľavljan navede svoje ime in priimek, rojstne podatke, stalno ali začasno prebivaliąče, funkcijo, poklic ter sedeľ zaposlitve oziroma druge podatke, če so določeni v statutu stranke.

Mladoletna oseba, ki je stara najmanj petnajst let, lahko postane članica oziroma član mladinske
organizacije v stranki, s pisno privolitvijo svojega zakonitega zastopnika pa lahko postane članica oziroma član stranke.

Stranka mora imeti register članic oziroma članov stranke.

 

7. člen

Tujec oziroma tujka ne more postati članica oziroma član stranke oziroma član organov stranke, lahko pa postane, če tako določa statut stranke, častni član stranke.

 

8. člen

Ime stranke, ki mora biti napisano v slovenskem jeziku, skrająano ime in kratica imena ter znak stranke, se morajo bistveno in nedvoumno razlikovati od imena, skrająanega imena, kratice imena in znaka druge, ľe registrirane stranke in ne smejo biti taki, da spravljajo ali bi utegnili spraviti drľavljanke oziroma drľavljane v zmoto.

Stranka ima lahko samo eno ime, eno skrająano ime, eno kratico imena in en znak.

V pravnem prometu sme stranka uporabljati le svoje registrirano ime, skrająano ime, kratico imena in znak.

Ime stranke, skrająano ime, kratica imena in znak stranke ne smejo biti enaki ali podobni nazivom drľavnih institucij, pokrajin v drľavi in njihovim simbolom in kraticam, ki jih te uporabljajo.

Ime stranke ne sme vsebovati imena tuje drÄžave ali tuje stranke.

V volilni kampanji in v kandidacijskem postopku lahko stranka uporablja le svoje registrirano ime, skrająano ime, kratico imena in znak.

 

9. člen

Teritorialna organizacijska enota stranke lahko, v skladu s pravili, ki jih določa statut stranke, uporablja tudi dodatek k imenu stranke, iz katerega je razvidno, da gre za teritorialno organizacijsko enoto stranke.

 

10. člen

Register strank (v nadaljnjem besedilu: register) vodi ministrstvo, pristojno za upravo (v nadaljnjem besedilu: registrski organ), ki izda predpis o registru ter o obrazcu ustanovne izjave iz 5. člena tega zakona.

Zahtevi za vpis v register je treba priloÄžiti:
- 200 ustanovnih izjav,
- statut in program stranke,
- zapisnik ustanovnega zbora oziroma sestanka ali kongresa z navedbo izvoljenih organov stranke in funkcionarja, ki v skladu s statutom predstavlja oziroma zastopa stranko kot odgovorna oseba (v nadaljenjem besedilu: zastopnik stranke),
- grafično upodobitev znaka stranke (v barvni in črnobeli tehniki z legendo barv).

V registru strank se obdelujejo podatki o osebnem imenu zastopnika stranke (registrska knjiga) in osebno ime, datum rojstva, drľavljanstvo in stalno oziroma začasno prebivaliąče ustanovitelja stranke (zbirka listin). Podatki, vpisani v register, so javni.

 

11. člen

Registrski organ označi zahtevo stranke za vpis v register z navedbo ure in datuma sprejema zahteve.

Če stranka poąlje zahtevo iz prejąnjega odstavka po poąti, priporočeno ali brzojavno, se dan in ura oddaje zahteve na poąto ątejeta za dan in uro sprejema zahteve.

Če je zahteva stranke za vpis v register pomanjkljiva, poąlje registrski organ v desetih dneh stranki zahtevo za dopolnitev vloge. Če stranka vloge ne dopolni v roku, ki ne sme biti krająi od 30 in ne daljąi od 60 dni od sprejema zahteve za dopolnitev, se ąteje, da je umaknila vlogo za vpis stranke v register.

Kadar je odločitev registerskega organa o registraciji odvisna od reąitve predhodnega vpraąanja, ki je med udeleľenci v postopku sporno, registrski organ postopek registracije stranke prekine in napoti udeleľenca v postopku, ki ugovarja registraciji, da v primernem roku začne pravdni oziroma drug ustrezen postopek za odločitev o predhodnem vpraąanju.

 

12. člen

Registrski organ izda odločbo o vpisu stranke v register.

Stranka postane pravna oseba z dnem vpisa v register.

Stranka začne delovati v skladu s tem zakonom in z drugimi predpisi z dnem, ko je vpisana v register.

Registrski organ objavi izrek odločbe o vpisu stranke v register in grafično podobo znaka stranke v Uradnem listu Republike Slovenije. Stroąke objave plača stranka.

 

13. člen

Registrski organ zavrne zahtevo stranke za vpis v register, če ugotovi, da niso izpolnjeni pogoji iz tega zakona za vpis stranke v register.

 

14. člen

Stranka se lahko spoji z drugimi strankami, pripoji drugi stranki oziroma se lahko razdruÄži. S spojitvijo, pripojitvijo ali razdruÄžitvijo stranka preneha. Stranka, ki je nastala s spojitvijo oziroma razdruÄžitvijo, in stranka, h kateri se je druga stranka pripojila, je pravna naslednica strank, ki so s spojitvijo, pripojitvijo ali razdruÄžitvijo prenehale.

Stranka se v primerih iz prejąnjega odstavka vpiąe v register oziroma se izbriąe iz registra v skladu z določbami tega zakona. Zahtevo za vpis stranke, ki je nastala s spojitvijo ali z razdruľitvijo, v register oziroma za vpis pripojitve je stranka dolľna podati v roku 15 dni po sprejetih statusnih spremembah.

Vlogi za registracijo stranke, ki je nastala s spojitvijo dveh ali več strank, je poleg listin iz druge, tretje in četrte alinee drugega odstavka 10.člena tega zakona potrebno priloľiti ąe sklepe vseh strank z odločitvijo o spojitvi. Vlogi za registracijo stranke, ki je nastala z razdruľitvijo stranke, je poleg listin iz druge, tretje in četrte alinee drugega odstavka 10.člena tega zakona potrebno priloľiti ąe sklep o razdruľitvi stranke, ki se je razdruľila. Vlogi za registracijo pripojitve stranke drugi stranki je potrebno priloľiti sklepe vseh strank z odločitvijo o pripojitvi.

Registrski organ zavrne zahtevo stranke za vpis v register, ki je nastala z razdruľitvijo stranke, če z aktom organa, določenega v statutu stranke, ni izkazano, da je urejeno nasledstvo razdruľene stranke, ki po tem zakonu obsega ime, skrająano ime, kratico imena, znak in program stranke.

Premoľenjskopravna razmerja stranke, ki je prenehala zaradi razdruľitve, se urejajo v skladu s predpisi, ki urejajo nepravdni postopek pred sodiąčem. Pri odločanju sodiąče upoąteva ątevilo članov stranke ob razdruľitvi ter ątevilo članov strank po razdruľitvi stranke.

Registrski organ ne sme zavrniti zahteve stranke za vpis v register, če ugotovi, da stranka iz prejąnjega odstavka tega člena nima urejenih premoľenjskopravnih razmerij.

 

15. člen

O spremembi in datumu spremembe imena, skrająanega imena, kratice imena in znaka stranke ter o spremembi in datumu spremembe statuta, programa, sedeľa in zastopnika stranke mora stranka v 15 dneh obvestiti registrski organ in zahtevati vpis spremembe v register.

Za vpis sprememb podatkov iz prejąnjega odstavka v register se smiselno uporabljajo določbe 10. in 11. člena, prvega in četrtega odstavka 12. člena ter 13. člena tega zakona, za vpis pripojitve stranke pa določbe 11. člena, prvega in četrtega odstavka 12. člena in 13. člena tega zakona.

 

16. člen

Stranka, ki meni, da se ime, skrająano ime, kratica imena in znak druge stranke ne razlikujejo bistveno in nedvoumno od njenega ľe prej registriranega imena, skrająanega imena, kratice imena in znaka stranke iz registra ter spravljajo oziroma bi utegnili spraviti drľavljanke oziroma drľavljane v zmoto, ima pravico s toľbo izpodbijati odločbo o vpisu druge stranke v register ter zahtevati izbris imena, dela imena, skrająanega imena, kratice imena ali znaka stranke iz registra.

Drľavne institucije in pokrajine v drľavi imajo pravico s toľbo izpodbijati odločbo o vpisu stranke v register ter zahtevati izbris imena, dela imena, skrająanega imena, kratice imena ali znaka stranke iz registra, če menijo, da so enaki ali podobni njihovim nazivom, simbolom in kraticam, ki jih le-te uporabljajo.

Rok za vloľitev toľbe iz prejąnjih odstavkov je 30 dni od objave izreka odločbe o vpisu stranke v register v Uradnem listu Republike Slovenije.

 

17. člen

Registrski organ izbriąe stranko iz registra:

- če tako odloči ustavno sodiąče s svojo odločbo;
- če sodiąče v celoti odpravi odločbo v vpisu stranke v register.

O izbrisu iz prejąnjega odstavka registrski organ obvesti stranko.

Registrski organ začne postopek za izbris stranke iz registra:
1. na zahtevo stranke;
2. če ugotovi, da je bil vpis stranke v register opravljen na podlagi neresničnih podatkov;
3. če ugotovi, da stranka dvakrat zaporedoma ne sodeluje na volitvah v drĞavni zbor ali v organe lokalne skupnosti.

O prenehanju stranke mora zastopnik stranke obvestiti registrski organ v roku 30 dni po sprejeti odločitvi o prenehanju stranke ter zahtevati izbris stranke iz registra. Vlogi za izbris mora priloĞiti odločitev stranke o prenehanju in poročilo o ureditvi njenih premoĞenjskih razmerij ob prenehanju. Iz poročila mora biti razvidno, da je stranka s proračunskimi sredstvi ravnala skladno z določbo drugega odstavka 18. člena tega zakona.

Registrski organ odloči o izbrisu stranke iz registra v primerih iz tretjega odstavka tega člena z odločbo. Stranko se iz registra izbriąe, ko postane odločba pravnomočna.

Stranka, ki je zaradi spojitve, pripojitve ali razdruľitve prenehala, se iz registra izbriąe na podlagi odločbe o registraciji nove stranke oziroma odločbe o registraciji pripojitve stranke.

Na podlagi pravnomočne odločbe sodiąča registrski organ v primerih iz 16. člena tega zakona izbriąe iz registra ime stranke, del imena, skrająano ime, kratico oziroma znak stranke.

Izbris stranke iz prvega odstavka tega člena iz registra in izrek odločbe o izbrisu stranke iz petega odstavka tega člena ter izbris imena, dela imena, skrająanega imena, kratice ali znaka stranke iz prejąnjega odstavka se objavijo v Uradnem listu Republike Slovenije.

 

18. člen

Za vpis in izbris stranke iz registra se uporabljajo določbe zakona o sploąnem upravnem postopku, če ta zakon ne določa drugače.

PremoĞenje oziroma sredstva strank, ki jih je stranka pridobila iz proračuna, se v primerih izbrisa stranke iz registra, razen iz razlogov iz prvega odstavka 14. člena tega zakona, vplačajo v proračun. V primeru izbrisa stranke iz razlogov prve alinee prvega odstavka ter 2. in 3. točke drugega odstavka 17. člena tega zakona se premoĞenje in sredstva vplačajo v proračun z dnem izbrisa stranke iz registra.

Obseg sredstev oziroma premoľenja iz prejąnjega odstavka, razen v primeru iz četrtega odstavka 17. člena tega zakona, ugotovi ter v korist proračuna izterja organ, določen s predpisi o davčni sluľbi. Zastopnik stranke je dolľan temu organu v postopku dati vse potrebne podatke.

 

III. AKTI IN NOTRANJA UREDITEV STRANKE

19. člen

Stranka ima statut in program.

Statut stranke mora določiti:

  1. ime, skrająano ime, kratico imena, znak in sedeľ stranke;
  2. notranjo oziroma teritorialno organiziranost stranke;
  3. pravice in dolĞnosti članice oziroma člana stranke;
  4. postopek in organ, ki določa kandidatke oziroma kandidate za volitve v drĞavni zbor in za predsednico oziroma predsednika republike ter kandidatke oziroma kandidate za volitve v organe lokalnih skupnosti;
  5. način zagotavljanja enakih moĞnosti obeh spolov pri določanju kandidatk in kandidatov za volitve iz 4. točke tega člena;
  6. postopek odločanja o prenehanju stranke oziroma postopek odločanja o spojitvi, pripojitvi ali razdruĞitvi stranke ter o nasledstvu stranke;
  7. postopek in organ stranke, ki ureja premoÄženjskopravna razmerja stranke v primeru izbrisa stranke iz registra;
  8. odgovornost za materialno in finančno poslovanje stranke;
  9. mandatno dobo članov organov stranke;
  10. postopek sprejemanja in spreminjanja statuta oziroma programa stranke.

 

20. člen

Stranka mora imeti organ predstavnikov vseh članic oziroma članov stranke in izvrąilni organ stranke.

Statut stranke lahko določi tudi ustanovitev drugih organov stranke.

 

IV. FINANCIRANJE STRANKE

21. člen

Stranka pridobiva sredstva iz:

  1. članarine;
  2. prispevkov zasebnikov, pravnih in fizičnih oseb;
  3. prihodkov od premoÄženja;
  4. daril;
  5. volil;
  6. proračuna;
  7. dobička iz dohodka podjetja katerega lastnik je.
Podjetje iz 7. točke prejąnjega odstavka sme opravljati le kulturno oziroma zaloľniąko dejavnost.

Letni prihodki stranke iz 3. in 7. točke prvega odstavka tega člena ne smejo presegati 20% od zneska vseh letnih prihodkov stranke.

PreseĞek prihodkov stranke iz 3. in 7. točke prvega odstavka mora stranka, v 30 dneh po sprejemu finančnega poročila o poslovanju stranke za preteklo leto, nameniti v dobrodelne namene ter o tem obvestiti drĞavni zbor. Obvestilo se objavi v glasilu drĞavnega zbora.

Mladinska organizacija iz tretjega odstavka 6. člena tega zakona, ki ima status izvajalca programa nacionalnih mladinskih organizacij, lahko pridobiva sredstva za sofinanciranje programov in delovanja mladinskih organizacij.

Prepovedano je pridobivanje sredstev stranke iz prispevkov tujih zasebnikov, fizičnih in pravnih oseb, iz prihodkov od premoľenja stranke iz tujine, iz volil in daril iz tujine oziroma vsakrąno drugo pridobivanje sredstev ali opravljanje storitev za stranko iz tujine.

 

22. člen

Pravne in fizične osebe ter zasebniki lahko prispevajo prispevke za stranko. Prispevek za stranko je po tem zakonu tudi vsaka brezplačna storitev za stranko oziroma opravljanje storitev za stranko ali prodaja izdelkov stranki pod pogoji, ki stranko postavljajo v bolj ugoden poloĞaj kot druge koristnike storitev pravnih in fizičnih oseb ter zasebnikov oziroma, kot kupce izdelkov teh oseb.

Pravna oseba ali zasebnik, ki opravi storitev za stranko ali ji proda izdelek, mora stranki izstaviti račun, ne glede na to, kdo je plačnik storitve ali na ceno izdelka oziroma ne glede na to, da je storitev opravljena ali izdelek dan brezplačno.

Prispevki iz prvega odstavka tega člena ne smejo v skupnem znesku v enem letu presegati desetkratne povprečne mesečne plače na delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije za preteklo leto.

Če prispevki iz prvega odstavka tega člena v skupnem znesku za leto, za katero se dela poročilo o finančnem poslovanju stranke, presegajo trikratno povprečno mesečno plačo na delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije za preteklo leto, morajo biti v poročilu navedeni podatki o firmi in sedeľu pravne osebe oziroma ime, priimek in naslov fizične osebe oziroma zasebnika in naziv njegove firme ter viąina skupnega letnega prispevka, ki ga je zasebnik oziroma pravna ali fizična oseba prispevala.

 

23. člen

Stranke, ki so na zadnjih volitvah v drĞavni zbor kandidirale svoje kandidatke ali kandidate, imajo pravico do sredstev iz drĞavnega proračuna, če so v drĞavi dobile najmanj 1% glasov volivcev in so svoje kandidatke ali kandidate kandidirale najmanj v 3/4 volilnih enot.

Če je na volitvah več strank predloľilo skupno kandidatno listo, imajo pravico do sredstev iz drľavnega proračuna, če so v drľavi dobile najmanj 1,2% glasov (če sta skupno kandidatno listo predloľili dve stranki) oziroma najmanj 1,5% glasov (če so skupno kandidatno listo predloľile tri ali več strank) in so svoje kandidatke ali kandidate kandidirale najmanj v 3/4 volilnih enot.

Stranke iz prvega in drugega odstavka tega člena sou upravičene do 10% sredstev, namenjenih v proračunu za financiranje političnih strank, v enakih deleľih, do preostalih 90% sredstev po so upravičene sorazmerno s ątevilom glasov volilcev, ki so jih dobile v vseh volilnih enotah. Stranke, ki so predloľile skupno kandidatno listo, si delijo sredstva, pridobljena na podlagi proporcionalne delitve, v skladu z medsebojnim sporazumom, če sporazum ni sklenjen, pa po enakih deleľih.

Sredstva, namenjena financiranju političnih strank v letu 2000, se določijo v proračunu Republike Slovenije in ne smejo preseči 0,017% bruto druľbenega proizvoda, doseľenega v letu 1998, v naslednjih letih pa ne smejo preseči navednega odstotka bruto druľbenega proizvoda v letu pred sprejetjem proračuna. Viąino sredstev, ki pripadajo posamezni stranki, določi drľavni zbor na prvi seji po sprejetju proračuna.

Sredstva se strankam izplačujejo po dvanajstinah.

********************

(glej opombo (1))

********************

 

24. člen

Stranke morajo drľavnemu zboru do 31. marca tekočega leta predloľiti letno poročilo o poslovanju stranke za preteklo leto, ki mora vsebovati vse prihodke in odhodke stranke ter zlasti vire prihodkov stranke v skladu z računovodskimi predpisi. V tem poročilu morajo biti posebej prikazani podatki iz četrtega odstavka 22. člena tega zakona in podatki o stroąkih volitev. V poročilu mora biti navedeno tudi premoľenje stranke in posebej morajo biti opisane vse spremembe premoľenja, vključno z navedbo virov sredstev za povečanje premoľenja, v kolikor to povečanje presega skupni znesek petih povprečnih bruto plač na delavko oziroma delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije v letu, za katerega se piąe poročilo. Pred oddajo poročila drľavnemu zboru mora poročilo pregledati in oceniti Računsko sodiąče Republike Slovenije; zapis o pregledu pa se kot priloga priloľi poročilu.

Stranka je dolľna Računskemu sodiąču predloľiti letno poročilo v pregled najkasneje do 28. februarja tekočega leta.

Predsednik drľavnega zbora lahko zahteva dopolnitev poročila iz prejąnjega odstavka, če ni sestavljeno v skladu z določbo tega člena in določi tudi rok v katerem mora le-to biti dopolnjeno.

Stranka, ki je v preteklem letu prejela sredstva iz drľavnega proračuna, proračuna lokalnih skupnosti ali prispevke, določene v četrtem odstavku 22. člena tega zakona, je dolľna skrająano letno poročilo objaviti v Uradnem listu Republike Slovenije najkasneje do 30. aprila tekočega leta.

Stranki, ki ne izpolni obveznosti iz prvega in tretjega odstavka tega člena, se financiranje iz drĞavnega proračuna oziroma proračuna lokalne skupnosti ustavi, dokler ne izpolni obveznosti. O začasni ustavitvi financiranja odloči pristojno delovno telo drĞavnega zbora oziroma Ğupan lokalne skupnosti.

Minister, pristojen za finance, izda podzakonski akt, s katerim podrobneje določi vsebino letnega poročila in skrająanega letnega poročila strank.

 

25. člen

Drľavni organ, javni zavodi, javna podjetja, organi lokalnih skupnosti, humanitarne organizacije, verske skupnosti kot tudi gospodarske druľbe, v katere je vloľen javni kapital v viąini najmanj 50%, ne smejo financirati strank.

Za javni kapital po tem zakonu se ątejejo denar, stvari, delnice in deleľi na kapitalu pravnih oseb ter druge naloľbe v pravne osebe v lastii drľave ali lokalne skupnosti in se ugotavlja na osnovi knjigovodske vrednosti gospodarske druľbe.

 

26. člen

Lokalne skupnosti lahko, v skladu s tem zakonom, financirajo stranke.

Pristojni organ občine lahko določi, da stranka, ki je kandidirala kandidatke oziroma kandidate na zadnjih volitvah za občinski svet, dobi sredstva iz proračuna lokalne skupnosti sorazmerno ątevilu glasov volivcev, ki jih je dobila na volitvah. Če se volitve izvedejo po večinskem volilnem sistemu, se ątevilo glasov, ki so jih stranke dobile na volitvah v posamezni volilni enoti, deli s ątevilom članov sveta lokalne skupnosti, ki se volijo v tej volilni enoti.

Stranka lahko pridobi sredstva iz proračuna lokalne skupnosoti, če je dobila najmanj 50% glasov, potrebnih za izvolitev enega člana sveta lokalne skupnosti (ątevilo veljavnih glasov : s ątevilom mest v občinskem svetu x 50 : 100). Viąina sredstev, namenjenih za financiranje političnih strank, se določi v proračunu lokalne skupnosti za posamezno proračunsko leto. Pri opredelitvi viąine sredstev se izhaja iz izhodiąča, da ta ne smejo presegati 30 tolarjev na glas volilca, ki je veljavno glasoval za te stranke in ne 0,2% sredstev, ki jih ima lokalna skupnost opredeljene po predpisih, ki urejajo financiranje občin in s katerimi lahko zagotovi izvajanje ustavnih in zakonskih nalog.

Znesek iz prejąnjega odstavka se lahko letno poveča za toliko, za kolikor se poveča obseg sredstev, s katerimi lokalna skupnost zagotavlja izvajanje ustavnih in zakonskih nalog, vendar viąina sredstev namenjenih za financiranje političnih strank ne sme preseči v prejąnjem odstavku določenega odstotka.

 

V. NADZORSTVO

27. člen

Nadzorstvo nad izvajanjem določb tega zakona opravlja ministrstvo, pristojno za upravo, nad izvajanjem določb od 21. do 26. člena tega zakona pa ministrstvo, pristojno za finance, kolikor z zakonom ni drugače določeno.

 

VI.KAZENSKE DOLOČBE

28. člen

Z denarno kaznijo od 1.000.000 do 5.000.000 tolarjev se kaznuje za prekrąek stranka:

  1. ki deluje, v smislu 1. člena tega zakona in ima sedeĞ v tujini (prvi odstavek 3. člena);

  2. ki ustanovi svoje organizacijske oblike v gospodarskih druĞbah, v zavodih in v drugih organizacijah ter v drĞavnih organih (drugi odstavek 3. člena);

  3. ki deluje kot vojaąko ali kot oboroľeno zdruľenje (tretji odstavek 3. člena);

  4. ki v stranko včlani mladoletnika, ki ni star najmanj 15 let, brez privolitve njegovega zakonitega zastopnika (tretji odstavek 6. člena);

  5. ki včlani tujca v stranko oziroma v organe stranke imenuje ali izvoli tujca (7. člen);

  6. ki v pravnem prometu ne uporablja le svojega registriranega imena, skrająanega imena, kratice imena in znaka (tretji odstavek 8. člena);

  7. ki v predvolilni kampanji in v kandidacijskem postopku ne uporablja le svojega registriranega imena, kratice imena in znaka (ąesti odstavek 8. člena);

  8. ki ne vloĞi pravočasno zahteve za vpis v register glede na spremembe statusa iz prvega odstavka 14. člena tega zakona ali če v določenem roku ne poda zahteve za vpis sprememb iz 15. člena tega zakona v register;

  9. ki v tridesetih dneh po sprejemu finančnega poročila o poslovanju stranke za preteklo leto, ne nameni preseĞka prihodkov stranke v dobrodelne namene ter o tem ne obvesti drĞavnega zbora (četrti odstavek 21. člena) oziroma ob prenehanju s proračunskimi sredstvi ne ravna skladno z določbo drugega odstavka 18. člena tega zakona;

  10. ki pridobi sredstva iz prispevkov tujih zasebnikov, fizičnih in pravnih oseb, iz prihodkov od premoľenja stranke iz tujine, iz volil in daril iz tujine ali kakorkoli drugače pridobi sredstva iz tujine oziroma so bile v njeno korist iz tujine opravljene kakrąnekoli storitve (ąesti odstavek 21. člena);

  11. ki pridobi sredstva iz nedovoljenih virov oziroma v nasprotju z določbami 22. člena;

  12. ki do 28. februarja tekočega leta ne predloľi letnega poročila računskemu sodiąču ali do 31. marca drľavnemu zboru (prvi odstavek 24. člena) oziroma do 30. aprila tekočega leta ne objavi skrająanega letnega poročila v Uradnem listu Republike Slovenije (tretji odstavek 24. člena);

  13. če pridobi od iste pravne ali fizične osebe ter zasebnika v enem letu sredstva v viąini, ki presegajo desetkratno povprečno mesečno plačo na delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije za preteklo leto (tretji odstavek 22. člena).
Z denarno kaznijo od 80.000 do 200.000 tolarjev se kaznuje za prekrąek tudi odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekrąek iz prvega odstavka tega člena, in zastopnik stranke, ki ne ravna skladno z določbo četrtega odstavka 17. člena tega zakona ali tretjega odstavka 18. člena tega zakona.

 

29. člen

Z denarno kaznijo od 1.000.000 do 5.000.000 tolarjev se kaznujejo za prekrąek javni zavod, javno podjetje, organ lokalne skupnosti, humanitarna organizacija, verska skupnost kot tudi gospodarska druľba, v katere je vloľen javni kapital v viąini najmanj 50%, če financirajo stranko (25. člen).

Z denarno kaznijo od 100.000 do 500.000 tolarjev se kaznuje za prekrąek tudi odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekrąek iz prejąnjega odstavka tega člena.

 

30. člen

Z denarno kaznijo od 1.000.000 do 5.000.000 tolarjev se kaznuje za prekrąek pravna oseba ali zasebnik:

- ki opravi storitev za stranko ali proda izdelek stranki brez izstavitve računa stranki (drugi odstavek 22. člena);

- ki prispeva stranki sredstva v viąini, ki presegajo desetkratno povprečno mesečno plačo na delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije za preteklo leto (tretji odstavek 22. člena).

 

31. člen

Za prekrąek iz 9. in 10. točke prvega odstavka 28. člena tega zakona ter za prekrąek iz 29. člena tega zakona se izreče poleg denarne kazni tudi varstveni ukrep odvzema sredstev, ki so predmet prekrąka.

 

31a. člen

Z denarno kaznijo 150.000 tolarjev se kaznuje za prekrąek fizična oseba, ki pred vpisom stranke v register deluje v njenem imenu kot zastopnik v smislu 1.člena tega zakona, razen za dejanja, potrebna za vpis stranke v register.


 

VII.PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE

32. člen

Registrski organ v roku enega meseca od dneva uveljavitve tega zakona vpiąe v register kot stranke tiste politične organizacije, ki so na zadnjih volitvah v drľavni zbor dobile poslanske mandate.

Stranke iz prejąnjega odstavka morajo v roku ąestih mesecev od dneva vpisa v register uskladiti svoje akte z določbami tega zakona ter jih poslati registrskemu organu, sicer se jih izbriąe iz registra.

 

33. člen

Politična organizacija mora v ąestih mesecih od dneva uveljavitve tega zakona vloľiti zahtevo za vpis v register v skladu s tem zakonom.

Politična organizacija iz prejąnjega odstavka lahko kot stranka ohrani svoje ime, skrająano ime, kratico imena in znak.

Če politična organizacija v ąestih mesecih od dneva uveljavitve tega zakona ne vloľi zahteve iz prvega odstavka tega člena, preneha delovati.

Premoľenje oziroma sredstva političnih organizacij iz prejąnjega odstavka oziroma strank iz prvega odstavka 32. člena tega zakona, na katerem so imele te organizacije pravico uporabe in so jih pridobile iz proračuna, se prenese na proračun.

 

34. člen

Na Republiko Slovenijo in lokalne skupnosti se z dnem uveljavitve tega zakona prenesejo tiste nepremičnine političnih strank, ki so jih te pridobile kot pravni nasledniki bivąih druľbenopolitičnih organizacij, razen kolikor so jih te pridobile, ali povečale njihovo vrednost iz lastnih sredstev teh organizacij in kolikor zakon ne določa drugače. Za lastna sredstva se ąteje članarina, prostovoljni prispevki fizičnih oseb in prostovoljno delo.

Bivąe druľbenopolitične organizacije iz prejąnjega odstavka so Zveza komunistov Slovenije, Socialistična zveza delovnega ljudstva in Zveza socialistične mladine Slovenije.

Pravno nasledstvo organizacij iz prejąnjega odstavka se glede premoľenjskih razmerij ureja v skladu s predpisi, ki urejajo nepravdni postopek pred sodiąčem.

 

35. člen

Financiranje strank se v skladu z določbo 23. člena tega zakona prične s 1. januarjem 1995.

 

36. člen

Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati zakon o političnem zdruľevanju (Uradni list SRS, ąt. 42/89 in Uradni list RS, ąt. 35/90), razen določb 21. člen, ki prenehajo veljati 1. januarja 1995.

Z dnem uveljavitve tega zakona prenehajo veljati predpisi, izdani na podlagi zakona iz prejąnjega odstavka.

 

37. člen


Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.

****************************

(Objavljeno 07.10.1994)

****************************

(1) Odločba o oceni ustavnosti prvega odstavka 23. člena zakona o političnih strankah ąt. U-I367/96, z dne 11.03.1999 (Uradni list RS, ąt. 24/1999), objavljena 10.04.1999, ki velja od 11.04.1999, določa:

"V neskladju z ustavo je, da prvi odstavek 23. člena zakona o političnih strankah (Uradni list RS, ąt. 62/94) omejuje financiranje političnih strank iz drľavnega proračuna na stranke, katerih kandidatke oziroma kandidati so bili na zadnjih volitvah izvoljeni v Drľavni zbor. Drľavni zbor mora to neskladje odpraviti v ąestih mesecih po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.

*****************************

(2) Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o političnih strankah (ZPolS-A) (Uradni list RS, ąt. 70/2000), objavljen 08.08.2000, ki velja od 23.08.2000, določa tudi:

 

23. člen

Finaciranje strank se v skladu z določbo 13. člena tega zakona prične z naslednjim mesecem po uveljavitvi tega zakona, financiranje strank v skladu z določbo 16. člena tega zakona pa se prične s sprejemom proračuna lokalne skupnosti za leto 2001.

 

24. člen

Politične stranke, ki so na dan uveljavitve tega zakona vpisane v register, so dolĞne v roku 3 mesecev od uveljavitve tega zakona registrskemu organu podati zahtevo za vpis zastopnika stranke v register in predloĞiti grafično podobo znaka stranke.

Vlogi morajo predloÄžiti zapisnik zbora oziroma sestanka ali kongresa, na katerem je bil zastopnik stranke izvoljen.

Za krąitev določbe iz prvega odstavka tega člena se uporabljajo določbe 8. točke 28. člena zakona.

 

25. člen

Minister pristojen za upravo, uskladi predpis o registru ter o obrazcu ustanovne izjave najkasneje v 3 mesecih po uveljavitvi tega zakona.

Minister, pristojen za finance, izda podzakonski akt iz 14. člena tega zakona najkasneje v 6 mesecih po njegovi uveljavitvi.

****************************